نمک دریا خواص نمک دریا نمک دریا در عطاری سانا نمک درمانی

نمک دریا چیست؟

نمک دریا از تبخیر آب دریاها و دریاچه ها بدست می آید. و به عنوان چاشنی در غذاها و کاربردهای مختلف در صنایع دارویی، آرایشی و بهداشتی دارد. حاوی املاح معدنی مفید از جمله: کلسیم، سدیم، پتاسیم، ید، آهن و… است. و با تامین مواد مورد نیاز بدن، موجب حفظ سلامت و عملکرد صحیح مغز و متابولیسم می گردد.

نمک دریا در طب سنتی دارای مزاج گرم و خشک در درجه دوم است، و دافع سودا و بلغم می باشد. مصرف نمک در بهبود فرایند هضم غذا کمک زیادی می کند. همچنین مشکلات گوارشی از جمله: سنگینی معده، نفخ معده، عفونت و التهاب معده را برطرف می نماید.

کیفیت نمک دریا و دریاچه از لحاظ موقعیت جغزافیایی با یکدیگر متفاوت هستند. در ایران نمک دریاچه ارومیه از بهترین نوع نمک به حساب می آید که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز و ضروری برای سلامت بدن است.

 

انواع نمک های خوراکی

نمک خوراکی به عنوان یکی از اصلی ترین مواد اولیه هر نوع غذایی است که در انواع مختلف و با کیفیت های متفاوتی در طبیعت وجود دارند. در ادامه به ذکر چند مورد از آن ها می پردازیم.

  • نمک دریا: از تبخیر آب دریاها به صورت طبیعی بدست می آید. املاح معدنی بیشتر و طعم بهتری دارند.
  • نمک دریایی مالدون: نوعی از نمک دریایی خوراکی با طعم خوب و مواد معدنی ارزشمند است.
  • نمک سلتیک: نمک دریای سلتیک دانه های ریز و شیری رنگ با طعمی مطلوب دارد.
  • نمک هیمالیا: سنگ نمک هیمالیا به رنگ صورتی از معادن نمک هیمالیا و در پاکستان استخراج می شود.
  • نمک آبی: از دریاچه های نمک ایران استخراج می شود، به رنگ آبی و غنی از مواد معدنی است.
  • نمک کوشر: نمک طبیعی فاقد مواد افزودنی و با قیمت ارزان و قابل استفاده در غذا می باشد.
  • نمک معدنی: نمک دریا و اقیانوش ها در لایه های بالاتر است که داری طعمی عالی می باشد.

 

تفاوت نمک دریا با نمک معمولی

نمک معمولی همان نمک دریاست که طی انجام فرآیندهای صنعتی، روانه بازار می گردد. تفاوت اساسی آن با نمک دریا در میزان املاح معدنی موجود است. که در این مورد بحث های ضد و نقیض بسیاری صورت گرفته، و در منابع مختلف این موضوع تایید یا رد شده است.

ید موجود در نمک دریا طبیعی و چندین برابر نمک معمولی است. و در نمک معمولی ید مصنوعی و مواد شیمیایی افزوده می شود. بنابراین طعم نمک دریا بسیار بهتر است.

جالب است بدانید با مصرف نمک دریا می توانید فشار خون را به طور کامل درمان کنید. ولی درمورد نمک معمولی کاملا برعکس می باشد.

 

ارزش غذایی نمک دریا

نمک دریا به صورت طبیعی و توسط نور خورشید کریستالیزه شده و شیوه سنتی برداشت می شود. و طی یک فرآیندی شستشو و گل و لای، آهک و فلزات ستگین از آن جدا می شود. این فرآیند بدون حذف میکرو ارگانیسم های مورد نیاز بدن انجام می گیرد.

تمامی مواد معدنی مغذی و عناصر طبیعی (70 عنصر از 84 عنصر مورد نیاز)، از جمله منیزیم، پتاسیم، کلسیم، روی، منگنز، آهن، سولفات، برم و ید به صورت طبیعی موجود است. وجود این عناصر به حفظ سلامت شما در مقابل بیماری ها کمک می کند. و موجب تعادل سلولی بدن می گردد.

از نمک دریا چه استفاده ای میشه کرد؟

چنانچه دست و صورت خود را روزانه با نمک دریا بشویید و پس از آن از ژل آلوئه ورا استفاده نمایید، موجب پاکسازی لکه و شفافیت پوست می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه
جدیدترین مطالب
سبد خرید